Ревизира се и проектът за ново трамвайно трасе по ключовия столичен бул. „Цар Борис III”, като е възможно той да бъде преработен. Това стана ясно от думите на главния архитект на София Здравко Здравков пред бТВ тази сутрин. Отделно прокуратурата проверява "златните" трамвайни подложки на "Графа".
Автор е инж. Румен Борисов, който публично се отказа от работата си по ремонта на ул. „Граф Игнатиев” с мотива, че фирмата изпълнител използва изолационен материал, различен от първоначално заявения, който всъщност ще усилва трептенията от трамваите по околните сгради.
Телевизията разказа неотдавна за странния случай с "Графа", където изпълнителят "Джи Пи груп" първо отстранява конкуренцията, залагайки в обществената поръчка скъпи австрийски обезшумяващи подложки за трамваите - задължителни според възложителя.
После обаче общината променя заданието и се слага евтина преработена стара гума.
Сдружението „Спаси София” сезира прокуратурата и европейските институции, тъй като конкурент на „Джи Пи груп” е бил отстранен от обществената поръчка именно заради заявена още в първоначалната документация употреба на този по-евтин материал. Според подателите на сигнала 200 000 лв. - или 10 евро на кв. метър, са спестени само от това. Именно този казус проверява държавното обвинение.
Арх. Здравков днес на няколко пъти отклони въпроса дали има нарушение на Закона за обществените поръчки, като подчерта, че проверките са започнали, но промяната в проекта на „Граф Игнатиев” е заради грешки на инж. Борисов, автор на една трета от трамвайните трасета в София, на втората и третата линия на метрото, както и на отклонения на първия диаметър.
По думите на главния архитект експертен съвет, в който влиза шефът на метрото проф. Стоян Братоев, е открил сериозни проблеми и е излязъл с конкретни забележки към проектанта, свързани с „цялата безопасност на трасето”.
„Проектантът отказва да оправи забележките, не знам защо се прави в момента на ощипана мома”, коментира арх. Здравков и допълни, че инж. Борисов се е отказал от проекта с декларация, „с която е наплюл Столичната община”.
Сега подобна е ситуацията с релсите по „Цар Борис III”, където се движи една от най-натоварените трамвайни линии в София - № 5, която поне в обозримо бъдеще няма алтернатива за десетки хиляди граждани. Според главния архитект инж. Борисов или ще преработи проекта си, или ще „постъпи по сходен начин”.
Така и не стана ясно дали общината и нейните дружества ще проверяват по някакъв начин вече реализираните проекти на инж. Румен Борисов, при положение че за една недовършена и една незапочната отсечка възложителите твърдят, че има проблеми с безопасността и цялостната възможност да се реализират, както е планирано.
Кой сега проектира релсите на „Графа”?
Арх. Здравко Здравков беше категоричен, че фирма „Трансгео” има нужния опит, придобит… при проектирането на железопътни участъци.
„Проектирането на релсов път е специфично и проектантите по жп транспорта са едни от най-добрите”, обясни той смяната на проектанта.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни