Забравете драмата с „ПИРформанса“ в Националната галерия, наред е друг скандал, отново с национална светиня – Владимир Димитров-Майстора. Текст, публикуван от в. „Галерия“, внушава с намеци, инсинуации, недомлъвки от „известни играчи на арт пазара“ и директни обвинения от анонимни и явни експерти, че аукционна къща „Ракурси“ предлага 6 картини на прочутия художник, които не са рисувани от него. Публикацията, подписана от „екип на в. Галерия“, е препечатана от „Гласове“, „Е-вестник“, „Пловдив24“…
„Известната изкуствоведка Ружа Маринска се направи на разсеяна, когато я попитахме, какво мисли за въпросните „платна“: „Не съм ги виждала!“, пише екипът.
И допълва, че близък до нея колекционер я издал, че вече е посъветвала приятелите си да не се връзват и да не купуват картините на Майстора, предлагани от „Ракурси“.
Очевидно имаме проблем, при това голям – въпросът е какъв точно.
На търга на „Ракурси“ шест платна и една рисунка бяха предложени като работи на Майстора. За рисунката няма спор, че е автентична. Платната приличат на други известни картини на художника, но въпреки написаното в „Галерия“, в никакъв случай не са копия – защото в тях има значителни разлики. Майстора е известен с това, че е правил по няколко варианта на много свои платна. Освен това, спорните произведения имат законни идентификационни документи, издадени от петчленна комисия в Националния исторически музей (едно от местата в София, които издават такива документи, задължителни за едно произведение при участието му в търг).
От „Ракурси“ коментираха пред „Площад Славейков“, че ще защитят правата си и ще търсят обезщетение за пропуснатите ползи по съдебен път – естествено, на търга никой не е наддавал за обявените за фалшиви картини. Има криминалистични лаборатории, в които могат да бъдат изследвани платната и боите, да се сравнят с тези от други картини на художника и да се установи тяхната възраст и произход.
Дали въпросните картини са на Майстора, или са фалшификати – не знаем, не сме експерти. Но сме наясно, че каквато и да е истината, имаме голям скандал. В единия случай, защото „нагли ментета“ на един от най-популярните български художници могат безпрепятствено да получат идентификационни сертификати от петчленна комисия в национална институция и да бъдат предложени на търг без намесата нито на Министерството на културата, нито на прокуратурата, въпреки вдигнатия шум.
В другия случай скандалното е, че национално богатство като шест картини на Майстора е обявено за „нагли ментета“, законните процедури по издаването на идентификационните сертификати, както и ролята в случая на Министерството на културата, са компрометирани, а арт пазарът се ръководи от лъжи, слухове и интриги, които могат да съсипят всеки участник.
Лъжите, интригите и инсинуациите вече са неотменна част от почти всеки спор в българската изкуство и култура. След близо 7-годишното министерстване на Вежди Рашидов, изпълнено от скандали, лъжи и извинения (но по-често без извинения)това е неизбежно. Цялата роля на Рашидов в администрирането на българската култура може да бъде сведена до един негов цитат:
„Малко бутафория е добре…“
Това най-скандално и вредно изказване в българската култура през последните 30 години бе потвърдено и в практиката от масовото навлизане на бутафорията и фалшификатите във всички сфери на културата (и не само там). Самият Рашидов, който продължава да е фактор, вече като председател на Комисията по култура и медии, е мощен и идеологически генератор на менте музеи, бутафорни реставрации и фалшиви новини за личните му успехи в чужбина, живи и мъртви артисти и други (не)културни теми.
Що се отнася до Майстора и неговите картини, каквото и да докажат последващите експертизи, едно е ясно – ако българската култура можеше да бъде изобразена правдиво в една картина, едва ли някой би си я купил. Дори и да е нарисувана от Майстора.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни