Предложеният за обществено обсъждане вариант на системата "Бонус малус" е откровен лобизъм в полза на застрахотелните компании. Около това мнение се обединиха днес няколко представители на автомобилния бранш на обща пресконференция в БТА. Повод за недоволството им са представени разчети за това колко ще се оскъпи задължителната застраховка "Гражданска отговорност" според предложенията на Комисията за финансов надзор.
На практика "Бонус малус" представлява система за определяне на цената на застраховката "Гражданска отговорност", задължителна за всеки автомобил, в зависимост дали водачът е правил нарушения през отчетния период или не. Така за тези, които през 2020 година са получили акт от КАТ, фиш или пък са участвали в ПТП по своя вина - "Гражданската отговорност" ще бъде доста по-висока от 2021 г. С колко точно ще зависи от броя и тежестта на нарушението.
В проектонаредбата е записано, че всяко нарушение ще носи определен брой наказателни точки. Така например превишената скорост ще носи 1,2 или три негативни точки на шофьора. Пияните зад волана пък ще получават по 4 точки и т.н.
Общият брой класове, в които ще бъдат разгледажни нарушенията към момента не са ясни, но ще бъдат или 15 или 20. Те от своя страна ще се групират в три основни диапазона - базов неутрален клас, класа "Бонус" и класа "Малус". Това означава, че всеки водач на пътя ще получи тази т.нар. "класа", която пък ще се определя автоматизирано от информационната система на Гаранционния фонд. Логично - първият клас "Неутрален" - ще бъде за млади шофьори, за които все още няма събрани данни.
Според Христо Радков - председател на българското обединение на шофьорите, обаче българският вариант няма нищо общо с действащите в повечето европейски държави варианти на системата.
По същество - разчетите на КФН са неясни, твърде оскъпяващи, а генералната философия на наредбата цели да накаже шофьорите по няколко пъти само за едно нарушение. Нещо, което е забранено по закон.
Радков представи няколко таблици, които практически показват с колко ще бъде оскъпяването при едно нарушение в рамките на едно семейство с две коли, в рамките на една малка транспортна фирма и при по-големите компании. От данните става ясно, че ГО може да се оскъпи до невероятните 156 000 лв. за 10 автомобила.
"Ако за 2020 година, двама съпрузи от едно семейство, не извършат нито едно нарушение ще платим 500 лв. за двата автомобила (бел.ред. - при обем на двигателя на едната кола от 1600 куб.см. и на другата - 2000 куб.см.). Ако обаче само един от двамата бъде засечен да кара в градска условия в превишение от 21 км/ч - например по Цариградско шосе, общо цената ще се оскъпи с 420 лв. Тоест става 920 лв. Ако три пъти за една година двамата са засечени с такова превишение - отиват в най-високия клас малус и увеличението им ще бъде с 1680 лв. Това е само за гражданска отговорност, без да броим данъци, такси и тол системата".
Малки и средни фирми
Тук обаче нещата започват да ескалират. Тъй като духът на наредбата гласи, че ако един от шофьорите на една малка фирма направи нарушение - то малусът се стоварва на всички коли на дружеството, сметките показват, че за една малка фирма с 5 служебни коли с двигатели до 1600 куб. см., какъвто е масовият случай, ГО може да нарасне с до 3900лв.
"Базовата цена за тяхната гражданска е 1300 лв. При едно нарушение с 31 км/чв градски условия, само едно нарушение, то на всички автомобили ГО ще скочи с още 1300 лв. Последващите нарушения може да доведат до 3900 лв. повече от основното".
Положението обаче става страшно при средни компании с до 10 камиона например. Към момента фирмата плаща ГО за всичките автомобили около 39000 лв.
"Ако само един от шофьорите на фирмата придобие най-тежкия клас "Малус" - 15, оскъпяването достига до 117 000 лв. повече или общо 156 000 лв."
"Не можем да се примирим, че законодателят иска да плащаме и на частна фирма, която е застраховател, след като сме платили преди това и глобата към КАТ. Вместо държавата да ни защитава от застрахователите, тя защитава тях", каза пък Йонко Иванов - председател на сдружението на авто-мото учителите.
Двойно наказание за една грешка
Според сдруженията, реално така написана наредбата, прави едно нещо - наказва шофьорите и бизнеса са едно нарушение два пъти. След като глобите за превишение на скоростта бяха увеличени неколкократно, сега така се увеличава и прогресията за ГО.
"Този текст лобира единствено за застрахователната система. Смисълът на системата е много прост - да обезщетява застрахователя за обезщетенията, които е изплатил. Обвързването й със целия Закон за движение по пътищата е абсурдно", обясни Магдалена Милтенова – председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.
Какъв ще бъде ефектът?
Според данните до септември КАТ е издала 500 000 електронни фишове само за 9 месеца. ДО края на годината се очаква те да скочат до 800 000.
"Това са 800 000 малуса само от електронни фишове, без да броим актове и други постановления. Ако тази система бъде приета, може ли някой да направи сметка колко дела ще бъдат образувани срещу тези малуси и как ще се справи с тях съдебната система. Общият брой постановленое ще стигне 1,7 млн. за една година. Сметнете колко процента от шофьорите засяга това число".
Как са изчислени увеличенията
Оказва се, поне според сдруженията, че никой не знае. КФН е наела консултант, който е направил анализ, но този анализ не е публичен. Според Христо Радков - когато попитал един от членовете на КФН каква е формулата за изчисление, му е отговорено, че тя просто е много сложна и няма да я разбере. След като Радков припомнил, че е бивш председател на МЕНСА - България и последвалия кратък размисъл - членът на КФН отговорил:" Ами формулата е секретна!"
Предложението
И трите сдружения предлагат въвеждането на системата "бонус малус", но по европейски модел. Тоест - тя да не бъде обвързана със Закона за движение по пътищата, а да работи само когато има причинено ПТП. Тогава има логика и застрахователят да бъде обезщетен, защото ще е длъжен да изплати щета. Ако предложението не бъде прието предстоят протести.
"Ако те ни вгорчат Коледа, ние ще им вгорчим месец януари", закани се Йонко Иванов.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни