Плаващи пясъци и 19-метров воден стълб вследствие от покачването на нивото на Перловската река.
Така от столичния метрополитен описаха причините, довели до надигането на релсовия път между станциите "Театрална" и "Хаджи Димитър". Отсечката бе затворена на 19 януари и ще остане такава неясно още колко време, стана ясно днес от думите на директора на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев, който даде брифинг по темата заедно с кмета Йорданка Фандъкова.
По думите на Братоев причините са комплексни и на този етап не може да се говори за вина от страна на геолози, проектанти или строители. Аварията обаче ще бъде отстранена за сметка на изпълнителя ("Трейс груп"), тъй като участъкът все още е в гаранция (третата метролиния бе пусната преди половин година б.р.). Общината ще търси и неустойки - за пропуснати ползи, въпреки че в момента пътниците по отсечката се извозват с автобуси. Размерът на неустойката терпърва ще се уточнява.
Няма движение на носещата конструкция, увери Братоев. И описа ситуацията така: след обилните валежи нивото на реката се е покачило и "цялата територия е била наводнена". Заради увеличения воден натиск се е повдигнала хидроизолацията, тя от своя страна е притиснала бетона от вътрешната облицовка, а оттам и релсовия път. Получил се е 19-метров воден стълб, като по проект съоръжението може да издържи на 14-метров.
Братоев обясни още, че при строителството са правени сондажи през 100 метра. При сегашното обследване се натъкнали на "леща" от плаващи пясъци, която не е била обхваната от сондажите и е с дължина около 10-ина метра. Сондата се напълнила за секунди, посочи шефът на метрополитена. Геоложкият доклад много трудно хващал такива "лещи", допълни той.
Предстои да се отстрани наддигнатата част, да се направи нова изолация, да се армира по нов проект с показатели да поеме по-голямо натоварване, след това да се бетонира релсовият път. Но нито Братоев, нито Фандъкова можаха да се ангажират с време кога ще заработи отново участъкът.
"Метрото въобще е сложен обект, така че трябва да се пипа много бано, много внимателно - така, че да няма рецидиви в този участък. Станало, причините ще си ги анализираме", обобщи шефът на метрополитена.
И посочи, че от 48 кимометра метро, само този 30-метров участък бил проблемен. "Всички железници си имат проблеми", допълни Братоев и даде за пример австрийското метро, от където завиждали за това, че у нас имало малко течове и пропадания. "Тука в България луди ни направиха с тези течове, само три имаме", възмути се Братоев.
Все пак, ще се прави проверка и на съседните на пропадналия участък. Тунели от този тип имало и в "Младост", "Надежда", но този бил най-дълбокият и съответно - най-проблемен.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни