Димитър Михайлов не се вписва в общоприетите представи за предприемач, утвърдили се през последните години, особено в страни като САЩ.
Първо, в началото той няма представа, че това, което прави, би могло да прерасне в бизнес. Второ, не започва начинанието си в гараж. Трето, не прекъсва следването си, за да се посвети на хобито си. И четвърто, когато вижда потенциал да превърне страстта си към фитнеса в източник на доходи, не търси бързи печалби, а устойчив растеж.
Повече от двайсет години, откакто създава форум за фитнес, който по-късно ще се превърне в BB-Team, Димитър продължава да следва основната си цел: да изгради среда, в която приятели помагат на приятели да се грижат по-добре за здравето си.
В началото е ентусиазмът
Всичко започва на 12 септември 1999 г. Тринайсетгодишният Димитър, който мечтае да стане програмист, създава сайт, в който публикува тренировъчната си програма, заимствана от стар учебник по физкултура. Впоследствие задълбочава познанията си за тренировки и хранене. Паралелно с това завършва гимназия и записва специалност „Информатика на немски език“ в Техническия университет в София.
През 2004-2005 г. групата от ентусиасти, които обменят съвети за тренировки и хранене във форума, вече се е разраснала и поддръжката на сайта изисква по-голям ресурс като време и пари. Димитър осъзнава, че сайтът може да му послужи като трамплин към нещо по-голямо, но минават още няколко години, преди да разбере как би могъл да разгърне потенциала му.
Първоначално пробва стандартния модел на генериране на приходи от реклама. Отказва се от него заради разширяващата се пропаст между ценностите, които изповядва, и продуктите, които рекламодателите искат да рекламира – бисквити за отслабване, маргарин с омега-3 мастни киселини и т.н.
„BB-Team не е самоцел, не е нещо, което на всяка цена трябва да съществува, казва Димитър, който е начело на малък екип от фитнес треньори и консултанти. - Бях готов да затворя проекта, ако трябва да си продавам душата.“
Освен че отказва да стане роб на рекламодателите, Димитър копнее за по-голяма творческа свобода в работата си. Споделя, че още в училище му става ясно, че не може да прави едно нещо добре, когато не му е интересно и не открива смисъл в него. В същото време осъзнава, че информацията, която BB-Team предлага в сайта си, сама по себе си не е достатъчна, тъй като много хора се затрудняват да направят първата стъпка или се връщат към стари навици и така подкоповат собствените си усилия.
„Потърсихме начини, по които да решим два казуса – как това знание да премине в действие и как когато в нашия сайт има препоръка за някой работещ продукт, човек да може да си го купи, без да отива някъде, където да му продадат още три неща, които нямат смисъл“, обяснява Димитър.
През 2011 г. BB-Team стартира онлайн магазин за храни и хранителни добавки, спортни аксесоари, екипировка, уреди за дома и козметика на партньорски фирми. Другата част от плана си екипът привежда в действие по-късно, като прибавя консултантски услуги за хора, които искат да подобрят физическото си състояние, но не знаят как да го постигнат.
Един по-различен модел на работа
BB-Team е сред пионерите в така наречената уелнес индустрия в България, смята Димитър.
Компанията се противопоставя на агресивните рекламни послания и обещания за мигновени резултати, които всеки може да постигне с минимални усилия. Вместо да подвеждат хората с лесни отговори на трудни въпроси, Димитър и колегите му полагат усилия да изграждат дългосрочни взаимоотношения с клиентите на базата на открита комуникация, взаимно доверие и коректност. Към същите принципи се придържат и в отношенията помежду си и с партньорите на BB-Team.
„Ние сме бизнес структура и изкарваме пари, за да си храним семействата, обяснява Димитър. - Не се крием зад организации, НПО-та и каквото и да е друго. Не регистрираме дружества с оборот до 50 000 лева, за да скатаваме ДДС. Плащаме всички осигуровки върху това, което получава всеки служител. Нямаме плащания кеш, всички са по [банков път]. Имаме данъчна основа, която оскъпява услугите ни, но въпреки това предлагаме конкурентни цени на пазара. Това става с оптимизация на процесите, услугите и всичко по реда си. Стараем се да сме искрени към клиентите си и най-вече към себе си.“
Членовете на екипа се запознават във форума на BB-Team или във фитнес залата и лека-полека се превръщат в приятели и партньори.
„При нас няма въпроси как да мотивираме служители, как да развиваме корпоративна култура и един куп такива неща. Ако някой се чуди как да мотивира служителите си, нещо не е наред в системата. При нас всичко е абсолютно прозрачно – [всички в екипа] са наясно откъде идват парите, ако вземаме един лев, какъв е механизмът да вземаме пет лева. Ние по-скоро сме съдружници. Ние правим една баница: колкото по-голяма баница, толкова повече можем да си разделим от нея.“
Никой в екипа не е постъпил на работа след кандидатстване по обява за свободна позиция. Сформирането на колектива е по-скоро резултат от процес на откриване на пресечни точки в интересите и разбиранията помежду им.
Например Тихомир Велев се присъединява към екипа, след като хваща окото на Димитър във форума на BB-Team. Там той изпъква както с активното споделяне на своя опит, така и с грамотното си писане – привидно дребен детайл, на който обаче Димитър отдава голямо значение, защото според него един грамотен човек е по-вероятно да изпълнява отговорно работните си задължения.
Димитър му възлага пробна практическа задача и начинът, по който Тихомир я изпълнява, го убеждава, че ще може да разчита на него. Кани Тихомир да поеме новосъздадения онлайн магазин и двамата си стискат ръцете.
„Има трудни моменти, но през повечето време не го усещам като работа, а като хоби, което развивам и за което ми се плаща, казва Тихомир, който днес отговаря за услугите на компанията. - Другото, което е изключително важно, е самият екип – малък кръг от близки приятели, които развиват общ бизнес. Като работодател Митко се е отнасял винаги на 110% коректно. Нямаш усещането, че имаш шеф, а приятел, който от време на време ти казва какво има нужда да се направи.“
Вдъхновен от примера на американската компания Basecamp, Димитър от самото начало развива BB-Team като фирма, в която всеки може да работи откъдето пожелае. „Офисът“ им е софтуерната програма за управление на проекти и вътрешна комуникация на Basecamp.
Малкият екип, минималната администрация, системата на работа от разстояние и чувството за отговорност на Димитър към колегите му помагат на BB-Team да премине сравнително леко през пандемията от коронавирус. Не успяват да изпълнят някои от целите си за 2020 г. и за известно време преустановяват работата на живо с клиенти във фитнес център Coffit Club, с който си партнират от 2019 г. Все пак обаче не им се е наложило да съкращават служители и не са имали сериозни финансови затруднения. След края на пандемията пък планират да развиват корпоративна програма, пригодена към нуждите на работещите в по-големи и по-малки компании.
Бъди по-добър
„Като човек, изкарал 20 години в търсене на отговор на въпроса „Какво кара хората да се променят към по-добро?“, [смятам, че] единственото, което стимулира промяна, е [изграждането на] среда от хора и обстоятелства, към които ти се стремиш – тоест, да се обградиш с хора, които вече правят това, което ти искаш да правиш, казва Димитър. - Неслучайно в училище може да не си пушач, ама като ходиш в пушкома в междучасията с петимата си съученици, които пушат, вероятността да пропушиш е много по-голяма.“
Водени от убеждението, че средата има определяща роля за качеството ни на живот, от BB-Team от години предоставят безплатен достъп от изобилие от тематични образователни материали.
Платформата, която прилича на „Уикипедия“ за тренировки и хранене, съдържа ръководства за начинаещи, тренировъчни програми, упражнения, информация за хранителния състав на хиляди храни, справочник на хранителни добавки и кулинарни рецепти. Екипът осигурява допълнителна подкрепа и канал за комуникация между членовете на общността през своята модерирана Facebook група. Клиентите на онлайн магазина пък могат да се възползват от безплатна консултация, за да се запознаят с начина на използване на определен продукт и резултатите, които могат да очакват.
По време на втория локдаун BB-Team опитва да насърчи хората да спортуват у дома, като предоставя безплатно тренировъчни програми за мъже и жени според ниво на физическа активност и наличност на оборудване.
Преди няколко години сремежът към самоусъвършенстване подтиква Димитър да промени значението на абревиатурата BB в BB-Team. По-рано съкращението е от „бодибилдинг“, но след тихото ребрандиране, както го описва той, BB се превръща в абревиатура на Be Better (от англ. „Бъди по-добър“ – бел. ред.).
Представата за „най-добър“ в някаква степен е ограничаваща, все едно сме достигнали до някакъв таван, докато стремежът да бъдеш „по-добър“ ни кара постоянно да надграждаме, обобщава Димитър.
В този дух е и посланието му към всички независимо с какво се занимават: „Не бъди супер. Бъди по-добър!“
---
Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“)
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни