Докладът на държавната компания "Терем" за превъоръжаване на Сухопътните войски с нови общо 150 бойни и специализирани бронирани машини е готов и в него се твърди, че българската военна индустрия може да се справи с реализация на инвестиционния разход в рамките на гласувания от Народното събрание през 2018 г. "таван" от 1,5 млрд. лв. Разбира се - реализацията няма как да се случи без поддоставчици и подизпълнители, ако проектът за превъоръжаване бъде даден на държавните военни заводи.
Документът, чието изработване бе възложено от военния министър в оставка Красимир Каракачанов още в края на миналата година, вече е внесен в Министерския съвет, потвърди самият той. Предстои разглеждането на анализа, но тази сряда бе последното редовно заседание на третото правителство на Бойко Борисов.
С това развитие на събитията кабинетът на ГЕРБ и "Обединени патриоти" не успя да завърши един от трите мащабни проекта за модернизация на армията - а именно този за Сухопътните войски. За останалите два - покупка на нови изтребители за Военновъздушните сили - в случая F-16 Block 70, и на два многофункционални кораба, договорите бяха сключени в рамките на мандата.
По закон няма пречка служебния кабинет да вземе решение дали превъоръжаването на пехотата в крайна сметка да се възложи на "Терем" или пък проектът за инвестиционен разход да бъде окончателно прекратен. Според Каракачанов обаче това не е редно да е работа на временно правителство, назначено от държавния глава.
На практика конкурсът за избор кой да достави бойните машини за пехотата бе прекратен от Министерството на отбраната в средата на март. Две международни компании стигнаха до финалния етап, подадоха оферти, но и двете ценови предложения надхвърлиха значително гласувания от Народното събрание ресурс от 1,5 млрд. лв. Затова и военното министерство уведоми кандидатите - "Патриа" и "Дженерал Дайнамикс", за край на процедурата без избор на изпълнител.
Още тогава се разбра, че военното ведомство има план Б - именно да възложи работата на "Терем" под предлог, че родната военна промишленост има сили да се справи, при това в рамките на одобрения разход. Това обаче веднага наведе на подозрения, че целта е да се заобиколи конкурсно начало с т.нар. инхаус процедура по възлагане на поръчката. На теория, ако "Терем" се заеме, може и да обяви конкурси за подизпълнители, доставчици на оборудване и т.н. На практика в последните години нито веднъж това не се е случило, когато мащабни поръчки са възлагани на държавни дружества. Примери са и дадените проекти за милиарди на "Автомагистрали" ЕАД, харченето неясно как на 500 млн. лв., отпуснати на "Държавната консолидационна компания" за "спешни" ремонти на язовири и т.н. Споменатите държавни дружества не са особено словоохотливи, когато трябва да предоставят информация за сключвани от тях договори, в това число, когато въпроси са зададени в рамките на парламентарния контрол към министрите - принципали. Въпреки че с оглед на харченето на публичен ресурс и информацията би следвало да е публична.
Според Каракачанов вариантът "Терем" да получи работата по превъоръжаване на пехотата не изключва конкурсното начало, защото ще има конкурси за поддоставчици. "Това ще даде възможност на българската военна индустрия да се включи максимално", смята министърът в оставка.
Припомняме, че при инвестиционния проект за нов вид изтребител за ВВС офертата на "Локхийд Мартин" за F-16 също беше значително по-висока от гласувания от депутатите пределен разход. Това не попречи решението на парламента просто да се промени и сделката за американските бойни самолети да бъде финализирана. По отношение на бойните машини и допълнително оборудване не се стигна до подобен подход. Според Министерството на отбраната с двете компании, стигнали до финалната фаза на конкурса, се е преговаряло за цените, но те не можели да паднат без намаляване на критериите за самите машини. Евентуална промяна в изискванията обаче би довела до дискриминиране на отстранените вече участници в процедурата, беше мотивът на военното ведомство.
Във вариант с "Терем" ще става дума за "съвместно производство на бойни машини на територията на България с максимално участие на българската отбранителна индустрия".
Проектът за инвестиционен разход бе одобрен с внушително мнозинство от парламента през 2018 г. В края на същата година започна и работата по него. Първоначално потенциалните изпълнители, с които военното ведомство се свърза, бяха 4 - „Патриа“ (Patria)- Финландия, „Некстер“ (Nexter) - Франция, „Дженеръл Дайнамикс“ (General Dynamics) - САЩ с филиал в Швейцария и „Артек“ (Artec GmbH) - Германия. В края на 2019 г. бе създадена междуведомствената работна група за оценка на получените оферти. Инвестиционният проект пък предвиждаше разсрочено плащане зо 2029 г.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни