
Час и петнайсет минути - толкова продължи общественото обсъждане на бюджета на Столичната община, предложен от кмета Васил Терзиев и неговия екип миналата седмица.
Официалното събитие продължи почти 3 часа, но в първите час и 40 минути кметът и неговите заместници представяха своя бюджет - този път за рекордните 2,84 млрд. лв.

Основният фокус в бюджета на София за 2025 г. пада върху образованието, транспорта и социалните политики, като само за детски градини, училища и ремонти се заделят близо 1 млрд. лв., а за социални услуги – 260 млн. лв. За първи път общината увеличава значително и инвестициите в столичния транспорт, включително нови метростанции, трамвайни трасета и електронни билети, наред с рехабилитацията на ключови булеварди и ново осветление.
В приходната част се отчитат 22% ръст на събраните данъци и сериозно увеличение на държавните трансфери – до 1,248 млрд. лв., главно заради по-високи заплати и поскъпнала енергия. Капиталовата програма е по-реалистична спрямо предишни години, с акцент върху изпълними обекти, изтъкват от общината.
"Бюджетът е реалистичен, но недостатъчен", обобщи при откриването на общественото обсъждане Терзиев.
Според него е нужна повече финансова децентрализация:
"Ще се борим на национално ниво за целеви инвестиции в София. За да получим по-добри услуги, трябва и по-добро управление на общинските дружества – много от тях в момента не допринасят за бюджета."
Какво питаха гражданите?
В оставащите час и петнайсет минути софиянци, инициативни комитети, организации и представители на местни общности успяха да зададат общо 33 въпроса на кмета и неговия екип.
Съществено внимание бе обърнато на недофинансирането на кварталите. Жител от "Кръстова вада" попита защо кварталът му получава само 36 000 лв. при бързия си растеж. Софиянец от "Горубляне" искаше да знае защо няма финансиране на проекти при вече дарена земя от граждани. В "Малинова долина" се интересуват защо инфраструктурата изостава драстично спрямо застрояването, а в "Изгрев" - защо няма средства за велоалея.
От общината изтъкнаха, че всеки район получава по 200 000 лв. за по-малките инфраструктурни проекти, които се разпределят от районната администрация. Средствата се приоритизират по линия на текущия ремонт, като се разделят: 60% тежест на уличната мрежа и 40% спрямо броя на жителите по постоянен адрес. При тротоари се прилага формула 50/50, обясниха хората на Терзиев.

По отношение на "Кръстова вада" бе подчертано, че ще има ремонти на бул. "Тодор Каблешков"," Емилиян Станев", улиците „Ликова“, „Крушкин Чулака“ и „Младежки проход“. В "Горубляне" обаче не могат да проектират булеварди без схема за отводняване – като от общината обещаха, че ще го направят, когато има възможност. В "Малинова долина" ще се изградят няколко улици – "Живко Сталев", "Едуард Генов", поетапно.
Гражданите изразиха мнение, че разпределението не отчита данъчния принос на районите, а работата на районните администрации не се следи адекватно.
Втора основна тема за софиянци бяха детските градини и училищата. От 25-о ОУ в "Лагера" представители на настоятелството питаха защо обещаният ремонт не е започнал. Отговорът: поръчката за ремонта е обжалвана.
От "Младост" пък настояват да се ремонтира незабавно 28-а детска градина - имало пукнатини по конструкцията, но не е включена в списъка с аварийни ремонти. Ще бъде включена в бюджета, ще се осигури и помещение за децата по време на реконструкцията, обещаха от общината.

Инициативни комитети попитаха защо се намалява бюджетът за отчуждаване на зелени площи в столицата. Причината, според хората на Терзиев - миналата година дайствията са били възпрепятствани заради жалби. В момента се проучва дали може да се избегне плащането на някои терени. Столичани питаха и какво се случва с концепцията "Зелените клинове" и проектите за свързване с Витоша. Работи се със „Софияплан“, подготвят се градоустройствени процедури, но проектът не е изоставен, макар да няма още бюджетно измерение, отбелязаха от общината.
Защо се намалява бюджетът за велоалеи, попитаха други, и какво става с велоалеята по бул. "Климент Охридски", има ли средства за поддръжка на съществуващите? Няма готови проекти с разрешителни, обявиха хората на Терзиев, но подчертаха, че се работи по трасета в „Люлин“, „Надежда“, „Красна поляна“.

И отделни граждани, и инициативни групи засегнаха темата с бездомните кучета и котки в столицата - има ли средства за видеонаблюдение и подобрение на условията в приюти като този в Горни Богров, както и какво се прави за овладяване на популацията на бездомните котки.
В капиталовата програма има определен бюджет до 1 млн. лв. за разширяване на системата за видеонаблюдение, персоналът ще получи 5% увеличение на заплатите, не са предвидени пари за реконструкция на приюта в Горни Богров, но са заложени средства за изготвяне на проект, отговориха зам.-кметовете.
"Осъзнаваме, че условията не отговарят на стандартите", подчертаха от общината.

По "котешкия въпрос" отговориха, че е налице договор с "Четири лапи" за залавяне и кастрация на котки. Такъв съществува от години - преди сегашната администрация - и разчита почти изцяло на доброволци.
Столичани питаха още за плановете за управление на минералните води - каквито ще има, обещаха от общината, за реформа в управлението на устройственото планиране - каквато предстояла, и защо прогнозата за приходите от туристическия данък е занижена. Ако се наложи, ще я актуализираме, обещаха от екипа на Терзиев.
---
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".

Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни