Електронно издаване на визи, легловата база да е според капацитета на курорта, ревизия на концесиите на туристическото министерство, в т.ч. за плажовете, развитие на местните храни и производители, развитие на къмпирането, на националната веломрежа, развитие на конгресния туризъм, 9% ДДС в сектора.

Това са само част от нещата за сектора, около които се обединиха днес 4-те партии, които преговарят за съставяне на правителство - "Продължаваме промяната" (ПП), "Има такъв народ (ИТН), БСП и "Демократична България" (ДБ), като всички те възприеха слогана "От бетон към преживяване".

В поредния преговорен ден от участваха от БСП - Вяра Емилова, Петя Цанкова, Христо Проданов, Емил Хумчев, Атанас Маджарски. От ПП - Кирил Петков, Любомир Попьорданов, Емил Димитров, Борис Борисов. От ДБ - Борислав Сандов, Виолета Донева, Ивана Кабаиванова, Михаил Михов, Даниела Божинова. От ИТН - Златомира Мострова, Мирослава Колева, Красимир Димитров, Диян Желязков.

"Демократична България"

От 17% принос за БВП със създаването на Министерство на туризма (МТ), сега е 13 на сто. От 20 млн. лв. бюджет на ведомството, 17 млн. лв. се използват за реклама, а останалите за администрация и за плащане за доставяне на туристи, посочи Виолета Донева - "тотално грешна концепция" по думите й. И призова за цялостна стратегия за развитие по региони и по ресурси.

Предложи още по-добро качество на местните общности чрез включването им в предлагането на продукта за сметка на външни субекти. Както и развитие на спа туризма, но екоминистерството трябвало първо да извърши "услуга" на МТ, като направи преглед на водите и качеството им.

От ДБ искат още:

Развитие на конгресния и събитиен туризъм, тъй като вече имаме построена база.

Развитие на здравния туризъм.

Нормиране на легловата база според ресурса на курорта. Сега, например в Банско легловата база надвишава повече от двойно ресурса на ски зоната, тази в Слънчев бряг надвишава в пъти площта на плажовете.

Фокус върху най-бедните райони.

Премахване на концепцията ски зоните и плажовете да се дават на концесия. "Тези багери на пясъка и това строителство на временни обекти, които не са много временни, не е много хубаво".

Създаване на гаранционен фонд за кризи - по примера на автомобилния, а не на държавна гаранция. Както и да се урегулира процесът, като сега при кризи парите остават при доставчика.

Запазване на 9% ДДС до окончателния край на COVID кризата.

Както и: Продуктът да е всесезонен. Маркетинг в 4 сезона. Единна маркетингова концепция, съвместно с авиопревозвачите и бранша. Да се осигури капитал за общините, като туристическият данък да се налага на всички, които упражняват бизнес в курорта, а средствата на местната власт да се влагат само в инфраструктурата на курорта.

По отношение на алтернативния туризъм от ДБ предлагат възможност физическителица да могат по-лесно да отдават къщи за гости, апартаменти, да се регистрират като водачи и др. Да се обърне внимание на занаятите и изскуствата, като се разшири кръгът им. Да се договорят в бранша правила, които щадят природата и културното и историческото наследство. Контрол на замърсяването на въздуха, водите, почвите, отпадъците от туристическите продукти. Тук като пример бяха дадени паркираните джипове и разхвърлените боклуци около обектите.

"Навсякъде може да видите шопска салата, пилешка супа. Но това са еднотипни менюта, които се предлагат в почти всеки ресторант. Сега се предлагат неща, купени от супермаркетите, нямат никаква стойност за региона. Посрещаме френски гости, опитвайки се да правим кроасани, вместо да предложим местни храни" - засегна и темата с кулинарната стойност на туризма ни Ивана Кабаиванова.

По думите й интерес има, но има затруднение в набавянето на фермерски продукти. Затова трябва да се подпомогнат местните производители на храни и те да могат да предлагат стоката си директно - за да има "история" зад всеки един продукт. В т.ч. ресторантите при поискване да могат да си добавят домашна храна. Това може да стане с регионален център за разпределяне.

Засегната бе и темата с инфраструктурата на селата - че няма достъп до обектите, което налага разговор с регионалното министерство. 

Михаил Михов пък предложи национален велосипеден план, за да се регламентира кой, как и къде изгражда маршрути, като идеята е да се изгради национална мрежа, в която са включени веломаршрутите 6 и 13. Поиска и звено, приемник на европейската федерация, тъй като българският маршрут сега е над 400 км. Поиска още публичн регистър на велосипедните планински маршрути, както и да се забрани движението на МПС в пешеходните и велосипедните маршрути. "Контролът е слаб", посочи Михов и припомни джиповете на Рилските езера.

Как са отдавани високопланинските хижи и с какъв статут са, е друг въпрос, поставен от ДБ. Факт - статутът им и до днес е неясен, макар да се водят към спортното министерство, а част от тях са и във вододайни зони.

Наличието на спасителни хеликоптери - друго важно нещо, очерта Михов.

Къмпинг туризмът - за него ДБ предлага стратегия, тъй като този пазар у нас е неглижиран, а огромен дял от туристите, в т.ч. българските, го търсят и трябва да се регламентира.

И още: Дунав - круизният туризъм става все по-масов - да се наблегне на този продукт. "Пейзажното наследство" - да има статут в България, както е в Тоскана или Швейцария. 

Поставен бе въпросът и за участието на местната общност в решенията, като бе даден пример с това как дадена община иска да развива туризъм, но всичко приключва, след като някое министерство отдаде в близост концесия за добив на материали, напр.

"Има такъв народ"

Всеки лев, вложен в туризма, води до изразходването на 1,60 лв. от туриста - посочиха от ИТН. Оттам предложиха:

Обособяване на 5 стратегически ресора към МТ - морски, планински, уелнес и спа, конферентен и конгресен и културен туризъм, като всеки от тях има собствен маркетингов план за действие. Бюджетът ще се разпределя според броя реализирани нощувки. Към всеки ресор ще има експертна комисия. Изводът тук е, че не можем да имаме общо послание към хора, които се интересуват от различен тип туризъм.

Следва маркетинг и брандинг, като се използват и новите COVID реалности. Средствата за маркетинг и реклама сега се разпределят непрозрачно и корупционно, смятат още от ИТН и също поискаха синхронизация между държава и бизнес за посланията, които не трябва да са единни и към руснака, и към германеца. 

Да се постави акцент върху българския турист, е друго предложение на партията на Слави Трифонов. "Да влезем в главата на туриста, да видим какво той би искал, а не да поставим 20 билборда и 20 послания през радиото или телевизията". "Да не търсим българския турист само в моменти на криза".

Акцент трябва да има и върху конгресния туризъм, като статистиката показва, че този тип туристи харчат повече средства от останалите. А България има летища в големите градове и инфтаструктура за целта, най-вече в хотелите, посочиха от ИТН. Но трябва да се създаде и конгресно бюро.

Да се подобри имиджът на бранша и квалификацията на заетите в него, настояват още от ИТН. В този смисъл обучаващите се в този секмент в училище или университета трябва паралелно да работят и в бранша - дуално обучение. Да им се посочи и какви са възможностите за кариерно израстване, за социални контакти и пр.

Дигиталиация и скъсяване на периода за издаването на визи, е друга точка.

Подкрепа за авиокомпаниите от 35 евро на седалка, изразиха представителите на формацията на Трифонов.

От ИТН също поискаха гаранционен фонд за туроператорите. Поискаха и уреждане на статута на националните курорти. Златомира Мострова също призова за ревизия на начина на отдаване на концесиите на плажовте, както и подкрепи идеята средствата от туристическия данък да се инвестират на териториите на общините. Оттам също се обявиха за регулация на къмпинг туризма. 

БСП

Предложенията на БСП пък бяха едно към едно с тези, поискани ден по-рано от бранша. Като:

Оставането на 9 на сто ДДС - за още година обаче. Както и връщане на мярката 60/40 в стария й вариант.

Да има и специална кредитна линия за бранша - от Българската банка за развитие, защото търговските банки считали за рискови някоим субекти и отказвали да отпускат кредити, изброи Емил Хумчев.

Безплатни бързи тестове по европрограма за клиентите на хотелите и ресторантите, които обаче нямат зелен сертификат е друго искане на бранша, повторено днес от левицата.

Социалистите искат и енергийна компенсация за бранша заради високите цени на тока. 

Поискаха, както и от ИТН, облекчаване на издаването на визи.

Произоваха и за временно замразяване на лицензите на неработещи туроператори.

Вяра Емилова предложи и обединение на бранша, който сега е разпокъсан - във вид на конфедерация, която да е основен партньор на държавата.

До 1% от приходите от нощувки да отиват за реклама, предлагат още от БСП, пак в унисон с исканията на бизнеса. Но допълниха, че средствата трябва да идват солидарно - и от държавата и от конфедерацията.

Преразглеждане на концесиите е нещо, което отново бе подкрепено.

Левицата иска и нов закон за туризма. Оттам подкрепиха и идеите за развитие на веломрежите, за използването на река Дунав като туристически коридор. Поискаха и единен регистър на туристическата държавна собственост. Акцентираха и върху ролята на местната власт, като бе даден пример със сметищата на входа на спа дестинацията Велинград. Отделно, общините трябвало да бъдат подкрепяни в подготовката на различни проекти.

Поискаха да се обърне внимание и на подрастващите ученици, като бе припомнено как в миналото се ходеше масово по екскурзии. Идеята тук е за сметка на бюджета да се посещават исторически обекти за поддържане на "патриотичния дух".

БСП иска и безвизов режим за деца от Руската федерация - за ученически лагери. Нямало да противоречи на европравилата.

Кратко лирическо отклонение

След като формациите направиха своите изложения, Кирил Петков взе думата, за да разкаже как като студент в Харвард е спечелил състезание за най-добра реклама на туристическа дестинация - България. Конкурирали се 60 дестинации, презентацията му била под номер 58. Всеки извадил най-голямото предимство на собствената си държава.

"Чили - Патагония, айсбергът падащ в океана, Бразилия - хора, Рио де Жанейро и карнавала. Съжалявам, гейм оувър за вас. От Карибския басейн само показваха снимки с палми, лазурно море. Франция показа винен и културен туризъм. И така 58 пъти преди мен", заразказва Петков.

Когато дошъл неговият ред разказал, че в България нямаме тези хубави плажове, но имаме много хубави плажове. Показал солеността на Черно море - че можеш да си отвориш спокойно очите под водата. Разказал, че имаме много хубави планини, вярно, не на нивото на Швейцария. Че имаме културен туризъм, но да, не можем да се похвалим с развита дейност. Че имаме много хубав нощен живот, не като в Рио.

"Тези решиха, че съм се депресирал. Но накрая казах имаме всичките тези неща на едно много малко място."

И с това спечелил състезанието.

"Продължаваме промяната"

Иначе, от ПП също призоваха за 4-сезонен туризъм. Призоваха за намаляване на административните тежести.

Определиха "Хемус" и "Черно море" като приоритетни автомагистрали. 

Също се обявиха за електронни визи, както и за намаляване на стойността им. С намаляването на цената можело да доведем над 1 милион туристи.

Нямаме никакъв начин за измерване на рекламата, констатираха още от партията и посочиха, че трябва да има нов подход към нея, в т.ч. онлайн реклама. "Ако сме налели 5 милиона за пазар Исландия, а са дошли 16 човека?". 

Трябва да се обърнем към поколението Z - младите потребители - трябва да има подход към тях - посочиха още от ПП, давайки пример, че някои хотели, например, вече ползват инфлуенсъри.

Призоваха още за комуникация между министерствата - хоризонтално, а не вертикално, както сега МТ комуникира с още 9 министерства. Оттам поставиха също акцент върху образованието - кадри имало, нямало комуникация. 16 на сто от училищата у нас обучавали кадри за туристическия сектор. Къде обаче се губят после, не било ясно.

И от ПП смятат, че не трябва да се загуби българския турист, спечелен при COVID и равняващ се на 2,5 милиона души.

Призоваха за преглед на концесиите и да има контрол върху изпълнението им. И да има контакт за връзка при нарушения - на входа на плажа, например. 

Обявиха се и за връщане на 60/40 в стария й вид и запазване на ставката от 9% ДДС.

"За" са и за гаранционен фонд, но само за изходящия туризъм. Както и за помощ за засегнати самоосигуряващи се лица - водачи, аниматори и др

От ПП също се обявиха за екскурзиите на учениците.