По-малко от две седмици преди американската Академия за кинематографично изкуство и наука да раздаде най-престижните отличия в киноиндустията, фаворитите вече съвсем ясно се откроиха, пише БТА.
Наградните церемонии, предшестващи церемонията в "Долби Тиътър", тази година отчетливо показаха продукциите и актьорите с най-голям шанс да получат престижните статуетки на 27 март. Отличията “Златен глобус”, на Гилдията на актьорите, “Изборът на критиците”, както и БАФТА се смятат за важен индикатор за успех при определянето на носителите на “Оскар”. Те показват продукциите, ползващи се с най-голямото одобрение на кинодейците. Членовете на актьорската гилдия, например, са най-голямата група в Академията за кинематографично изкуство и наука, която гласува.
Безспорни фаворити тази година са уестърнът “Силата на кучето”, продуциран от стримийнг платформата “Нетфликс” и неговата новозеландска режисьорка Джейн Кемпиън. Това пролича още през януари, когато започна наградният сезон с връчването на “Златен глобус”. Продукцията спечели в двете най-важни категории - за най-добър филм-драма и за най-добър режисьор.
Това се повтори и на наградите “Изборът на публиката”, както и на отличията БАФТА на Британската академия за кино и телевизия, смятани за еквивалент на “Оскар”. Джейн Кемпиън също беше отличена с голямата награда на Гилдията на режисьорите в САЩ в категорията “най-добър режисьор на пълнометражен филм”.
Така новозеландката сериозно се приближава към заветната награда "Оскар", която веднъж вече ѝ се изплъзна - тя беше номинирана през 1993 г. за най-добър режисьор за филма “Пианото”. Почти двадесет години по-късно Джейн Кемпиън отново е в очакване на най-престижното киноотличие. Ако спечели сега, то тя ще бъде едва третата представителка на нежния пол от 93 години, отличена с "Оскар" за режисьорските си умения - професия, смятана за запазена територия за мъжете, които продължават да бъдат доминиращи.
Джейн Кемпиън обаче е първата дама, която има честта два пъти да бъде сред претендентите за приза за най-добър режисьор на американската Академия за кинематографично изкуство и наука. Нейният филм "Силата на кучето", в който участват Бенедикт Къмбърбач, Кирстен Дънст, Коди Смит-Макфий и други, има общо 12 номинации за “Оскар”.
Миналата година “Земя на номади” на режисьорката Клои Чжао спечели “Златен глобус”, отличията “Изборът на критиците” за най-добър филм и режисура, както и признанието на Гилдията на режисьорите. Освен това взе четири награди БАФТА, сред които и тази за най-добър филм. На церемонията за “Оскар”-ите "Земя на номади" грабна статуетките за най-добър филм, режисьор и актриса в главна роля, като имаше шест номинации.
Като фаворити в тазгодишната надпревара за киноотличията на американската Академия за кинематографично изкуство и наука в категориите за най-добър актьор в главна роля и за най-добър актьор в поддържаща роля се открояват съответно Уил Смит за “Методът Уилямс” и нечуващият Трой Коцур за “CODA: Дете на глухи родители”.
Смит безапелационно победи конкурентите си за “Златен глобус”, наградите на Гилдията на актьорите, “Изборът на критиците “ и БАФТА. В “Методът Уилямс” той се превъплъщава в ролята на бащата на тенисистките Серена и Винъс - Ричард Уилямс, успял да изведе дъщерите си до върховете на световния тенис.
Трой Коцур пък обра статуетките за най-добър актьор в поддържаща роля на церемониите на Гилдията на актьорите, “Изборът на критиците” и БАФТА. Той е първият нечуващ актьор, отличен с тези награди. Ако спечели и “Оскар”, ще стане вторият глух актьор в историята с това отличие. В “CODA: Дете на глухи родители” Коцур е в ролята на баща с увреден слух, чиято дъщеря е връзката на семейството с външния свят. Фамилията е изправена пред сериозна дилема, когато момичето трябва да вземе решение дали да остане при родителите си или да замине на учи далеч.
“CODA: Дете на глухи родители" спечели водещата награда за най-добър актьорски състав във филмовите категории на американската Гилдия на актьорите. Продукцията е номинирана за “Оскар” и в категорията за най-добър филм.
Безспорна фаворитка за отличието на Академия за кинематографично изкуство и наука за най-добра актриса в поддържаща роля е младата Ариана ДеБоуз за ролята си в “Уестсайдска история” на Стивън Спилбърг. Тя спечели всички отличия от началото на наградния сезон - “Златен глобус”, приза на Гилдията на актьорите, “Изборът на публиката” и БАФТА.
Съвсем неясна обаче е ситуацията при дамите, борещи се на “Оскар” за най-добра актриса в главна роля. Номинираните са Джесика Частейн за “Очите на Тами Фей”, Оливия Колман за “Непознатата дъщеря”, Пенелопе Крус за “Паралелни майки”, Никол Кидман за “Да бъдеш Рикардо” и Кристен Стюарт за “Спенсър”.
Джесика Частейн взе отличията на Гилдията на актьорите и “Изборът на критиците”. “Златният глобус” пък отиде при Никол Кидман. Наградата БАФТА беше присъдена на Джоана Сканлън за "След любовта", която не е сред претендентите за “Оскар”.
Японският филм “Карай колата ми” на режисьора Рюсуке Хамагучи се очерта като най-силната чуждоезична продукция с реален шанс за “Оскар”. Той е номиниран и в категорията за най-добър филм. Драмата “Карай колата ми” беше отличена със “Златен глобус”, “Изборът на критиците” и БАФТА.
“Енканто” на филмовата компания “Дисни” доминира пред конкурентите си в категорията за най-добра пълнометражна анимация. Продукцията беше отличена със “Златен глобус”, БАФТА и “Изборът на критиците”.
Церемонията за наградите “Оскар” ще бъде на 27 март в Долби Тиътър в Лос Анджелис, а изненади винаги са възможни...
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни