В Казахстан текат разследвания по случая с катастрофата на пътническия самолет, при която загинаха 38 души и 29 бяха ранени. Руските авиационни власти заявиха, че предварителната информация сочи, че пилотът е решил да направи аварийно кацане след удар от птица.

Президентът на Азербайджан Илхам Алиев обаче заяви, че според информацията му самолетът е променил маршрута поради лошо време.

„Но причините за катастрофата все още не са ясни“, заяви той. „Има различни теории. Това трябва да бъде изяснено напълно“, добави Алиев пред държавната новинарска агенция Азертаг.

Малко по0късно властите в Азербайзжан официално заявиха, ч есмятат, че руска ракета е свалила самолета.

Самолетът с номер на полет J2-8243, според авиокомпанията, е пътувал от Баку, столицата на Азербайджан, към Грозни в Чечня. Той е трябвало да направи аварийно кацане на около три километра от казахстанския град Актау. Държавни руски новинарски агенции съобщават, че самолетът е бил отклонен от маршрута и пренасочен към Актау поради мъгла в Грозни. Актау се намира на другия бряг на Каспийско море, срещу Азербайджан и Русия.

В интернет се разпространяват видеоклипове от инцидента: те показват как пътническият самолет прави рязко снижаване, преди да се разбие в земята и да се превърне в огнено кълбо. На други записи се вижда самолет, чието тяло е откъснато от крилата и останалата част на машината. Някои видеа показват и десетки дупки в корпуса на машината. Снимките съответстват на цветовете и регистрационния номер на падналия самолет.

„По-скоро не е удар от птица“

На база на видеоматериалите западни военни блогъри изразяват предположение, че самолетът може да е бил повреден от шрапнели на ракета за противовъздушна отбрана. „Не изглежда да е бил удар от птица“, написа военният експерт Карло Мала на платформата X, споделяйки видео, което показва разбития самолет, покрит с дупки. Много руски противовъздушни ракети са известни с това, че експлодират на разстояние от 30 до 90 метра от целта. Шрапнелите от бойната глава на ракетата удрят тялото, крилата и двигателите на целта и трябва да доведат до нейния срив.

Не е ясно защо самолетът е отклонил курса си с хиляди километри. Руски военни блогъри спекулират, че самолетът може да е преминал през зони над Северен Кавказ, където в сутрешните часове на сряда са били атакувани украински дронове. Интернет-системата за проследяване на самолети Flightradar24 анализира, че повреденият самолет е летял ограничено в последните 74 минути над Каспийско море.

Според тях самолетът е изпитвал сериозни затруднения с GPS сигналите, което е довело до предаване на „лоши ADS-B данни“, съобщава Flightradar24. Това е система за въздушен контрол, която показва движенията на самолетите във въздушното пространство и предава позиционни данни на машините. Русия многократно е обвинявана, че целенасочено пречи на GPS сигналите в региона.

Позовавайки се на анализ на видеоматериали и повреди по самолета, компанията Osprey Flight Solutions заяви:

„Самолетът вероятно е бил свален от руска военна система за противовъздушна отбрана.“

Мат Бъри, главен разузнавач на Osprey, коментира, че "видеозаписът на останките и обстоятелствата, свързани със средата за сигурност на въздушното пространство в югозападна Русия, показват, че самолетът е бил поразен от някакъв вид зенитен ракетен комплекс.“

Говорителят на украинската национална сигурност Андрий Коваленко също заяви:

„Самолетът е бил свален от руската система за противовъздушна отбрана“. Той добави, че Русия е трябвало да затвори въздушното пространство над Грозни, но не го е направила.

Азербайджан и Казахстан провеждат съвместно разследване, като разглеждат различни версии. „Азербайджанските авиолинии“ допускат, че самолетът може да се е сблъскал с ято птици, но експертите не потвърждават тази хипотеза. Президентът на Азербайджан заяви, че полетът е бил отклонен поради неблагоприятни метеорологични условия.

25 минути преди планираното кацане в Грозни екипажът съобщава за необходимостта от аварийно кацане в Актау. Половин час по-късно обаче самолетът паднал в полето близо до летището. Според Flightradar24 в района е имало интензивно заглушаване на GPS сигналите, което е могло да усложни полета.

Някои експерти посочват, че дупките по опашната част на самолета, които се виждат на кадрите от мястото на събитието, отговарят на повреди от ракети или зенитни оръдия. Бори отбеляза, че видяните повреди не съвпадат със следите от сблъсъка с птиците.

Самолетът е летял над района на Северен Кавказ, който напоследък се превърна в арена на активността на украинските дронове. Часове преди катастрофата Русия заяви, че е свалила дрон близо до Владикавказ.

Като цяло ситуацията изостри въпроса за безопасността на гражданската авиация в региона. Osprey издаде предупреждение за нарастващите рискове от полетите в района, а азербайджанските авиолинии временно спряха полетите до Грозни и Махачкала.