Възможно е корабът „Вежен“ да е причинил скъсването на кабела между Готланд и Латвия, но в никакъв случай, аз лично, не допускам, че става дума за саботаж или каквото и да е друго действие от страна на нашия екипаж.
Това каза пред медиите във Варна изпълнителният директор на "Параходство Български морски флот“ (БМФ) кап. Александър Калчев, съобщава БТА.
Повод за изказването му е информацията от Шведската прокуратура, че е започнала предварително разследване по подозрение в "саботаж" и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд.
Лошо време
Капитан Калчев обясни, че по информацията, която имат от плавателния съд, корабът е плавал на 25 януари вечерта в изключително лошо време – югозападни ветрове със сила над 25 метра в секунда. Там вълната е къса и доста висока, обясни Калчев.
В тъмната част на денонощието не е можело да се извърши оглед на кораба. Сутринта около 8:30 часа българско време, когато вятърът е спаднал, екипажът е излязъл на палубата да огледа за щети и е установено, че лява котва е била „изтекла“ и очевидно е била влачена по дъното, обясни още той. Той допусна, че заради лошото време стопорите на котвата не са успели да я удържат.
Калчев допълни, че ясно се вижда на системата за автоматична идентификация на корабите, че действително „Вежен“ минава над този кабел, но кога точно е бил прекъснат той, не е ясно. По думите му следва да се засекат движението на кораба с момента на прекъсване, за да се потвърди, че вината е на този кораб.
„Но пак казвам – не може да става дума по никакъв начин, аз поне не смятам, че на борда може да има хора, които биха действали нарочно, за да направят подобна щета“, каза Калчев. По думите му инцидентът е станал в 0:45 часа UTC (координирано универсално време) или 2:45 часа българско време.
Калчев каза, че офицерският състав на кораба е от осем българи, а девет граждани на Мианмар са изпълнителски състав.
Вчера корабът беше подходен от шведската брегова охрана и помолен да се насочи към техните териториални води, каза още той.
Шведската брегова охрана се държала агресивно
„На кораба са се качили въоръжени представители, които даже са се държали малко агресивно“, поясни Калчев и допълни, че към настоящия момент се очаква да започне някаква инспекция на плавателния съд, която да установи дали той е извършител.
Надявам се разследващите бързо да установят, че не става въпрос за някакви умишлени действия, а технически инцидент вследствие на лошото време и корабът да бъде освободен, каза кап. Калчев. Той уточни, че в момента плавателният съд е на котвена стоянка в шведски териториални води и се чака информация кога ще се качат разследващите органи.
От Русия към Южна Америка
В отговор на въпрос кап. Калчев каза, че има информации от медиите за още един съд, който се е намирал в района по време на инцидента.
Корабът „Вежен“ е плавал за Южна Америка, натоварен с торове. Плавателният съд е нов, реално е от 2022 г., 32 000-тонен. Капитан на кораба е Антон Атанасов на 41 години, каза още Калчев. Той потвърди, че корабът е тръгнал от руското пристанище Уст-Луга.
Компанията "Параходство Български морски флот“ бе приватизирана през 2008 г. и към момента е собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви.
Преди около година друг кораб на БМФ - "Верила", бе задържан в Ирландия за трафик на кокаин. След като бяха повдигнати обвинения на моряци от екипажа, той бе освободен.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни