В САЩ нараства страхът от рецесия, подхранван от търговските конфликти и митнически спорове с Китай, Канада и Мексико. Несигурността вече е достигнала до фондовите борси. Миналата седмица основните борсови индекси паднаха. Сега е ред на акциите на „Тесла“. Те се сринаха с цели 15 процента само в понеделник, 10 март.

Акциите на „Тесла“ губят 16 милиарда евро само за един ден – Илон Мъск остава спокоен

Според американския новинарски портал Newsweek акциите на Tesla са загубили общо 16 милиарда евро само за един ден. Всички печалби, натрупани от изборите в САЩ на 4 ноември, са унищожени. Компанията на Илон Мъск се възползва от близостта си до избрания президент Доналд Тръмп и преживя рязък възход. През средата на декември цената на акциите беше около 480 долара, при пазарна стойност от 1,5 трилиона долара. Сега цената на акциите е 222 долара, а пазарната стойност на компанията е около 715 милиарда евро.

Оттогава обаче „Тесла“ продължава да губи стойност. Въпреки това, шефът Илон Мъск не се е поддал на паника.

„Винаги гледайте на живота от положителната страна“, заяви Мъск.

След спада на цената на акциите на „Тесла“ Тръмп заяви, че „леви радикали луди“ се опитват да бойкотират „Тесла“ „нелегално и тайно, за да атакуват и навредят на Илон и всичко, зад което той стои“. Мъск, от своя страна, „рискува всичко, за да помогне на нацията ни“ и прави „фантастична работа“, обясни Тръмп на платформата си Truth Social.

Той заяви, че „още тази сутрин“ ще си купи нова „Тесла“ и подтикна привържениците на MAGA да направят същото – „като знак на доверие и подкрепа за Илон Мъск, истински велик американец“.

Въпреки това, загубата на стойност на акциите на „Тесла“ не е неочаквана. През 2024 година производителят на електроавтомобили претърпя първия спад в доставките си от повече от десетилетие. Мъск сам беше прогнозирал увеличение и основно разчиташе на големи сделки с автономни автомобили и хуманоидни роботи.

След няколко инцидента обаче помощните системи на "Teсла" станаха обект на разследвания от страна на Националната служба за безопасност на движението по пътищата (NHTSA). Тази агенция също ще играе важна роля при одобрението на автономни роботаксита.

Мъск иска да се откаже от скъпите лазерни радари в автономните автомобили и да разчита единствено на камери. Въпреки това, специалистите смятат, че радарите са незаменими за безопасното движение на автономни превозни средства по пътищата. Тези проблеми са още един фактор, който обезпокоява инвеститорите.

Търговската война на Тръмп поражда страх от рецесия на американските борси – не само „Тесла“ губи

Акциите на „Тесла“ обаче не са единствените, които понесоха загуби. Търговската война на Тръмп разтърси фондовите борси – тенденцията от миналата седмица продължава. В същото време се усилва и страхът от рецесия в САЩ. Тръмп заяви в интервю през уикенда, че не изключва подобно развитие.

„Мразя да предсказвам такива неща“, каза американският президент. Според него ще има преходен период.

През миналия месец индексът S&P 500 достигна своя рекорден връх, но сега е намалял с 4 трилиона долара. От върха на 19 февруари той е загубил 8,6 процента от стойността си. Основният индекс S&P е спаднал с 2,7 процента, а Nasdaq е паднал с 4 процента – най-големият спад от септември 2022 година. Много акции преди това се радваха на ръст благодарение на избирането на Тръмп. Това стартово доверие обаче явно вече е изчерпано.

Специално при акциите на „Тесла“ негативно влияние изиграха  иполитическите възгледи и десйтвия на Мъск. След като подкрепи крайнодясната партия „Алтернативата за Германия“, продажбите в страната се сринаха с внушителните 76% през миналия месец. В Калифорния, която все още не е публикувала данни за продажбите за 2025 година, „Тесра“ също изглежда уязвима.

След това идва и движението #teslatakedown — онлайн реакция срещу „Тесла“. Само през миналия уикенд в САЩ е имало 72 различни протеста срещу шоурумовете, суперзарядните станции и други съоръжения на „Тесла“. На много места автомобили и зарядни станции бяха вандалски разрушени.

Защо Мъск тогава е толкова спокоен?

Причината е китайският пазар.

Изключителната способност на Мъск да се въздържа от изказвания, които да разгневят Китайската комунистическа партия — като повтаря официалната линия по въпроси като Тайван и противопоставяне на разкъсването на американско-китайската икономика — му е спечелила високи приятели в Пекин. Миналия месец „Тесла“ откри нов завод за батерии в Шанхай.

По-голямото присъствие на електрическите превозни средства в китайския автомобилен пазар вероятно помага на „Тесла“. В САЩ, където повече от 90% от автомобилите все още са с двигатели с вътрешно горене, основният пазар за батерийни превозни средства е сред левичарските слоеве, които имат негативно отношение към политическите възгледи на Мъск. В Китай, където 45% от продажбите през миналата година са на електрически превозни средства, те вече са проникнали много по-дълбоко в основния пазар, а хората не използват покупките на автомобили, за да изразяват политическите си възгледи.

Това обаче не трябва да бъде повод за успокоение. Всъщност, по-голямото присъствие на електрически превозни средства в Китай представлява много по-голям риск за Мъск — и това обяснява локалния му проблем, при който доставките са спаднали с 49% през февруари. В САЩ „Тесла“ има около 44% от пазара на електрически превозни средства. Дори в Европейския съюз, където Tesla има само 11%, тя остава водеща марка.

В Китай обаче нещата са различни. Миналата година „Тесла“ заема само 5,7% от пазара на електрически превозни средства и е само пета по големина.

На фона на бързо развиващия се пазар на електрически превозни средства в Китай „Тесла“ започва да изостава. В останалия свят „Тесла“ е добра марка, но тя е засегната от действията на шефа си. В Китай обаче „тесла“ им асериозна конкуренция и докато други марки като BYD предлагат безплатни технологии за помощ при шофиране, „Tесла“ иска от купувачите си да бъдат заплащани.

Ако лидерите на #teslatakedown успеят в кампанията си да премахнат най-богатия човек в света от властта, компанията, която остане, ще продължи да бъде сериозен конкурент в САЩ и Европа. Но в Китай темпото на електрическата революция вече е оставило „Тесла“ назад, придупреждава „Блумбърг“.