Как се става богат в Германия.
Начини много, но най-бързият път минава през „стола на богатството”.
"Кой ще стане милионер” е предаване, което в Германия върви вече от почти 20 години, давайки възможността да се спечели и цял милион евро – толкова е максималната сума. А водещият на предаването междувременно буквално се е превърнал в институция – не само защото е добър журналист и извън този формат, а и защото подходът му не допуска да се желае абсолютно нищо повече.
Гюнтер Яух (който води кандидатите към богатството от самото начало на предаването до днес и нищо чудно и той да е станал милионер) е интелигентен, любезен, притежава отлично чувство за хумор и действително прави качествено шоу. Фамилиарността му е напълно чужда и няма съмнение, че всеки, попаднал на т.нар. стол на богатството, само би се радвал да застане срещу него.
Оттам нататък – ако прояви достатъчно съобразителност и познания, си тръгва със значителна сума и дори с милион – което досега се е случвало 13 пъти, но в три от случаите става дума за ВИП кандидати, даряващи сумата за различни добри каузи. Интересните участници обичайно стават покрай изявата си и медийни звезди, а изданията с участието на истински звезди (които имат благотворителна мисия) впоследствие се коментират с дни.
"Оставям всезнайковците да мислят, че могат да ме използват като още един жокер", казва водещият, който същевременно признава, че никога не се отегчава. "Радват ме напрежението, хуморът и темпераментът на кандидатите – те са всеки път различни, благодарение на което всяко предаване е уникално и няма никакво място за скука", споделя Гюнтер Яух.
Бързината на реакциите е решаваща в началото при отсяването, когато няколко души се състезават по максимално точното и скоростно избиране на първия верен отговор. Оттам нататък избраникът започва да се бори самостоятелно, като, за да бъде борбата интересна, работи голям екип, в който най-много време и внимание се отделят за определяне нивото на сложност на въпросите, след като веднъж са измислени.
Основният автор на въпросите е Харалд Валдер – човекът, който печели от незнанието на другите, но и признава, че трепери заедно с тях, когато ги гледа на горещия стол. Занимава се с тази работа вече 20 години, след като е завършил география, зоология и ботаника. Не смята, че самият той би се справил с предизвикателството да реагира своевременно и точно пред огромната телевизионна аудитория подобно на участниците в "Кой ще стане милионер”, но това не му се и налага – той успешно върти бизнеса си зад кадър във фирмата Mind the Company.
Въпросите се проверяват многократно
Преди определен въпрос да бъде включен в базата данни, той изминава дълъг път, в рамките на който го контролират – първо във фирмата го преценяват дали изобщо е подходящ за телевизионното състезание, после се обсъжда на среща с екипа на предаването от телевизия RTL, след което вече се решава на каква ли стойност би бил верният отговор. Задължително се оценява и дали отговорите все още са актуални, дали нещо не се е променило междувременно и дали съответният носител на наградата "Оскар" все още има само една или вече са повече.
С времето историческите теми отстъпват на заден план – след като са били зададени всички възможни въпроси, свързани с Клеопатра, Цезар или Карл Велики, днес акцентът е върху актуалността във въпросите както в политически, така и във всякакъв друг план. Ясно е, че първите три въпроса не представляват проблем, последните три пък са толкова специализирани, че почти никой не знае отговорите им.
Останалите – както обясняват от фирмата, която ги измисля – представляват комбинация от натрупан опит и релевантност на темата. С футбола например е по-лесно, тъй като мнозина го познават добре, а пък за операта се знае, че от нея се интересува доста малка част от населението. Впрочем – при сравнение с австрийското издание на същото състезание се констатира, че в него има много повече въпроси, свързани с класическата музика, историята и литературата, което си има и съответното обяснение: то не се излъчва по частен, а по обществен телевизионен канал.
"При всеки въпрос се питаме: как би реагирала публиката и дали би знаела верния отговор. Това е отличен индикатор", обяснява Харалд Валдер. За да е добър един въпрос, той трябва да е и смешен в сектора на по-ниските суми, докато по-нататък става дума за това да обогатяваш хората с информация.
"Един добър въпрос поражда любопитство, кара те да мислиш и да търсиш истината в интернет." Последният – този за милиона – наистина е специален, но не е задължително да бъде по-труден от този за половин милион. Най-важното е да е интересен или изненадващ.
Общо до момента в "Кой ще стане милионер” са зададени над 30 000 въпроса и са спечелени общо 113 милиона евро, най-скъпият въпрос е бил задаван 88 пъти, при което е получил 13 верни отговора и един неверен. Популярността на предаването логично е довела и до вицове, в които се споменава. Като например: "Каква е разликата между Християндемократическия съюз (доскоро начело с Ангела Меркел) и воденето от Гюнтер Яух телевизионно състезание?" Отговор: "В ХДС първо идват милионите, а след това въпросите.” И ако този виц не на мнозина би прозвучал смешно, със следващия нещата стоят по-различно: "Блондинка участва в предаването и стига до въпроса за милион – Коя от тези птици не си прави гнездо? Възможните отговори са кос, гарван, сойка и кукувица. Блондинката безпогрешно избира кукувицата и печели милиона, докато публиката изпада в пълна еуфория. Все пак я питат – как успяхте да уцелите вярното? Отговор: Е, нали всеки знае, че кукувицата живее в часовника."
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни