Кои са основните замърсители на въздуха в София, как може да се намали праховото замърсяване от отопление, къде столичани да се информират за нивата на запрашеност на атмосферата, може ли да се намали трафикът в центъра на града. Това са само някои от многото въпроси, по които дискутираха основните кандидати за кмет на София - Йорданка Фандъкова (ГЕРБ), независимата Мая Манолова, подкрепена от БСП, Борислав Игнатов (Демократична България), Ангел Джамбазки (ВМРО) и Борис Бонев от "Спаси София".
Дебатът по между им беше модериран от Стефан Димитров от AirBG - организация, която следи качеството на въздуха в страната. А темата на дискусията беше "Какво може да направи следващият кмет за по-чист въздух на София".
Настоящият кмет Йорданка Фандъкова изтъкна, че е важна информираността на гражданите - "за да ги включим в решаването на проблема". Тя обеща, че до края на година предстои да се изгради собствена, общинска мониторингова система. Точките са избрани от екипа от специалисти от Софийския университет, които са направили модел с всичко, което влияе на въздуха.
Фандъкова разказа, че системата за ранно предупреждение ще сигнализира замърсяване в рамките на следващите 48 часа. Освен това общината ще разполага и с мобилно приложение, за да може всеки да има информация във всеки един момент. Купуват се и три нови мобилни станции, които позволяват да се насочват усилията там, където има проблем, добави тя.
Мая Манолова се ангажира да разговаря предварително с гражданите къде да бъдат разположени 22-те станции на Столична община. Те трябва да показват данни в реално
време, за да има възможност за превенция.
"Предвиждам и т.нар. „бял билет”, а именно безплатен обществен транспорт в дните с високо замърсяване.", обеща тя.
Кандидатът на "Демократична България" - Борислав Игнатов, вижда друг подход - да се интегрират в един модул всички системи за засичане на нивата на замърсеност на въздуха. Освен това има намерение да използва и сателитни данни от различни спътници.
Борис Бонев пък се позова на добрия пример от Краков, където при замърсяване на въздуха общината информира гражданите чрез смс-известяване.
Според Ангел Джамбазки трябва да се вземат мерки на национално ниво.
"Колкото и станции да има в София, без национална политика няма да е пълна картината. За мен е любопитно какво точно излиза от пернишкия тец. Той не е толкова далече от София и е възможно голяма част от замърсяването да идва и от там”, коментира той.
Претендентите за кметския стол в София размениха различни идеи и около намерението им да ограничат притока на автомобили в центъра на София. КАТ да проверява дали автомобилите имат работещ катализатор, а тези, които нямат да се спират от движение, предложи Борислав Игнатов. Той припомни, че Общината разполага със 17 апарата, но според него не се ползват.
Кандидатът на ВМРО пък обяви, че някои шофьори зареждат автомобилите си с олио и никой не ги санкционира. Мая Манолова препоръча парламентът да ограничи с промени в законодателството ползването на вредни горива.
Да се разширят пешеходните зони в центъра, да има нова синя зона от бул."Дондуков" на север до бул. "Сливница", предложи Борис Бонев.
А Йорданка Фандъкова припомни, че тя първа е въвела синята и зелената зона за паркиране в София, с което е бил ограничен трафикът в центъра.
"Бих поставила на референдум софиянци да решат въпроса да има ли нискоемисионни зони", каза Мая Манолова като доразви предложението на Борис Бонев.
Пълният запис от събитието може да видите тук.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни