И второкласните пътища влизат в обхвата на тол системата.

Това обяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов в ефира на БНТ. Сега за тях не се плаща, а става въпрос за близо 3000 км. Второкласната пътна мрежа така и не бе включена в системата след несъгласие на превозвачите.

Сега Караджов заявява, че ще разговаря с браншовите организации, защото "така е цивилизовано" и "от първия ден на второто тримесечие този обхват ще бъде включен".

"Вероятно от 1 април. Това не е първоаприлска шега, искам малко време да поговоря с браншовите организации", повтори министърът.

Два пъти повече средства се събират от нашите винетки отколкото от тежкотоварните международни и вътрешните превози, допълни той. 

Иначе сега обхватът на тол системата е малко над 3100 км. В тях влизат около 800 км магистрали и 2300 км първокласни пътища. 

Отделно, по думите на министъра, имало около 100 млн. лв. несъбрани глоби при нарушения от превозвачите, преминаващи по първокласната републиканска мрежа. И даде срок от около месец за това.

Караджов обяви още, че спира проекта за тунела под Шипка. Причината - оказало, се че се предвижда само по една лента за движение в двете посоки. По думите му ще бъде възложено ново проектиране.

По отношение на магистрала "Хемус", изграждана незаконно в голямата си част, министърът посочи, че са раздадени авансово 1,3 милиарда лева - "уж да са по-евтини материалите", а в министерството вече започнали да получават писма от строители, че няма да могат да продължат да работят на тези цени, т.е. ще искат индексация.

"Храсти, дървета са поръчвани - всичко, но не и магистрала. По част от трасето никога не е започвала работа", посочи той и допълни, че "по магичен начин доставките на материали и техника се прераждат в извършени участъци от автомагистрала".

По думите му по всички дейности, без една отсечка, са прилагани инхаус процедурите, като само в тази отсечка работата вървяла безпроблемно.

Ще си получи ли държавата парите обратно, ще бъдат ли реализирани дейностите? - Застраховките били или за 1/10 от сумата, или с изтичащ срок.

Караджов скастри колегата си - вицепремиерът и министър на екологията Борислав Сандов, който вчера поиска проектът за продължението на магистрала "Струма" да излезе от Кресненското дефиле - нещо, за което природозащитниците отдавна настояват заради Натура зоните. "Имa пoлoжитeлeн OBOC зa изĸapвaнe нa "Cтpyмa" изцялo извън Kpecнeнcĸoтo дeфилe. Tя мoжe дa пpeминaвa пo cĸлoнoвeтe нa Πиpин, ĸъдeтo cтpoитeлcтвoтo щe e пo-лecнo", зaяви Caндoв в интepвю зa Нова нюз.

Караджов обаче заяви днес, че двамата не трябва да си говорят през медиите.

"Предлагам да не си говорим през медиите. Ако може за мостове, тунели, пътища, да остави тази чест на мен", посочи той, като даде да се разбере, че е против идеята .

Обяви още фонд за регионално развитие, като всяка община ще може да кандидатства за средства от него - за ремонти и развитие на инфраструктурата. Приоритетни щели да са проектите на по-изоставащите общини, като тези в Северозапада, например.