Tesla обяви, че през юни 2025 г. ще стартира платена услуга за автономни таксита в Остин, Тексас. Главният изпълнителен директор Илон Мъск съобщи, че компанията ще използва собствени автомобили, оборудвани с версия на софтуера Full Self-Driving (FSD), която не изисква присъствието на човек зад волана.

Първоначално услугата ще бъде достъпна само за вътрешния автопарк на Tesla в Остин, но плановете предвиждат разширяване и в други градове на САЩ. През следващата година се очаква собствениците на Tesla да могат да добавят своите автомобили към флотилията от роботаксита, подобно на модела на Airbnb, позволявайки им да печелят от споделянето на превозните си средства. Мъск подчерта, че компанията иска да отстрани всички потенциални проблеми, като например коректното функциониране на системата за таксуване и точността на спиране на роботакситата при повикване. 

Въпреки амбициозните планове, Tesla се сблъсква с редица предизвикателства, свързани с безопасността на автономното шофиране. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA) разследва няколко инцидента, свързани с функцията "Actually Smart Summon", която позволява на автомобилите на Tesla да се придвижват без водач чрез приложение на смартфон. Съобщено е за случаи, при които автомобилите не успяват да избегнат препятствия, което води до катастрофи.

Според доклад на NHTSA, публикуван през юни 2023 г., са регистрирани 807 инцидента с автомобили, оборудвани с усъвършенствани системи за автономно управление, от които 736 включват превозни средства на Tesla. От тези инциденти 17 са с фатален изход. 

Илон Мъск от години говори за роботаксита и още през 2019 г. прогнозира, че Tesla ще има над милион такива на пътя в рамките на една година. Естествено, като много други негови обещания, това не се случи.

Докато Tesla се подготвя да пусне своята услуга за автономни таксита, конкурентни компании като Waymo вече предлагат напълно автономни пътувания на избрани потребители в Остин от края на 2024 г. и планират пълно стартиране на услугата в града по-късно тази година.

Въпреки напредъка в технологиите за автономно шофиране, според много експерти пълното премахване на човешкия фактор от управлението на превозните средства е преждевременно.

***

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".