
Илон Мъск обича да се представя като непоколебим защитник на свободното слово. Но когато става въпрос за критики към Tesla, особено в Китай, неговата компания изглежда следва съвсем различен принцип – този на корпоративното заглушаване, съобщава "Тайпей Таймс".
Такъв е случаят с китайката Джан Яжоу, която публично изразява съмненията си за спирачките на своя Tesla Model 3, след като автомобилът ѝ се блъснава бетонна стена през 2021 г., а баща й и майка й изкарват 4 дни в болницата. Tesla започва съдебно дело за клевета срещу нея - и го печелят, а Джан Яжоу трябва да плати 23 000 долара обезщетение на Tesla и да поднесе публично извинение.

Случаят предизвика широк обществен отзвук в Китай - най-вече заради станало популярно в социалките нейно видео на автоизложение, в което се качва върху покрива на Tesla. Това води до реакция от страна на китайските регулатори, които настояват за повече прозрачност. В отговор Tesla публикува данни за катастрофата на Джан, но заедно с тях разкрива и регистрационния номер на колата, което води до онлайн тормоз срещу нея и семейството й.
Джан далеч не е единственият клиент на Tesla, който се е сблъскал със съдебен натиск. Според разследване на Associated Press, през последните четири години компанията е завела поне шест дела срещу собственици на коли, които са се оплаквали от технически проблеми. Освен това е преследвала по съдебен път поне шестима блогъри и двама журналисти за критични публикации. Във всички 11 дела, за които има публична информация, Tesla е спечелила.

Това агресивно поведение е необичайно за автомобилния сектор, но в Китай Tesla има статут, който ѝ позволява да действа по този начин. Компанията получи значителни регулаторни облекчения, щедри данъчни стимули и преференциални условия за финансиране, след като откри своята фабрика в Шанхай през 2019 г. Подкрепата ѝ от правителството я поставя в силна позиция спрямо клиентите, които търсят правата си в съда.
Докато в САЩ Tesla се сблъсква със съдебни искове за дефектни автопилоти, спирачни проблеми и други технически неизправности, в Китай тя има значително по-голям успех в съда. Според китайска база данни с решения по граждански дела, компанията печели близо 90% от делата, заведени срещу нея от клиенти.

Макар че в западните страни Tesla все още не е завеждала дела срещу свои клиенти за публични критики, самият Мъск наскоро загатна, че това може да се промени. В публикация в социалната мрежа X той написа, че „може би е време“ Tesla да започне да съди медии за негативни материали, които според него уронват престижа на компанията.
***
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".

Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни