Процедурата по избора на главен прокурор да бъде прекратена с влизането в сила на промените в Закона за съдебната власт (ЗСВ), ако към този момент тя не е приключила с президентски указ за назначаване. Това решиха днес депутатите от правната комисия в парламента с приемането на второ четене на предложените поправки в съдебния закон.

В превод това означава, че процедурата по избора на Борислав Сарафов, насрочен от пленума на Висшия съдебен съвет (ВСС) за 16 януари - този четвъртък, вероятно след това ще бъде прекратена, освен ако президентът Румен Радев не реши веднага да подпише указа за назначаването му - нещо, което не се очаква да направи. Точно обратното - на Радев се разчита да забави процедурата, като сам неведнъж се е изказвал не особено ласкаво и за този ВСС, и за единствения кандидат за обвинител номер едно.

Текстът, разписан в преходните и заключителни разпоредби на измененията в ЗСВ, бе подкрепен от всички парламентарни групи в комисия - единодушно. В т.ч. ГЕРБ и Новото начало на Делян Пеевски.

Без предложенията на ПП-ДБ

Паралелно с това обаче мнозинството отхвърли всички предложения на "Продължаваме промяната-Демократична България", с които се въвеждаше т.нар. двойно мнозинство при избора или освобождаването на председателите на Върховния административен съд (ВАС) и Върховния касационен съд (ВКС), както и за преодоляването във ВСС на своеобразното евентуално президентско вето върху избора на главен прокурор.

Конкретният текст бе - при избора на председател на ВАС или ВКС той не само да се приема с мнозинство не по-малко от 17 гласа (както е в момента), но и то да съдържа повече от половината от членовете, избрани пряко от съдиите. Професионалната квота на съдиите се състои от шестима души. В момента обаче те са четирима поради две съдийски оставки, подадени преди три години. От тези останали четирима, срещу т.нар. здрави сили системно гласуват Атанаска Дишева и Олга Керелска. Това означава, че ако ВСС, който отвори процедура по избор на наследник на Георги Чолаков начело на ВАС, като съмнително от юридическа гледна точка го направи изпълняващ функциите, пристъпи все пак към гласуване (ако се появи кандидат), едва ли щеше да може да инсталира удобен председател - заради двата възпиращи гласа на Дишева и Керелска. 

Предложеният първоначално текст, касаещ Главния, пък бе при отказ на президента да издаде указ за назначаване на избраника на ВСС, то Съветът да проведе ново гласуване, като освен изискуемите 13 гласа в пленума, номинацията трябва да събере гласовете на "повече от половината от членовете, избрани пряко от съдиите, прокурорите и следователите". 

Тъй като от ПП-ДБ видяха какво се случи с предложенията за двойно мнозинство при председателите на двете върховни съдилиища, в последния момент преди гласуването предложиха то да отпадне по отношение на обвинител номер едно, но да бъде заменено с ново мнозинство: "не по-малко от 17 гласа "за". 

Това предложение също не мина.

Недоволство от ССБ и "Правосъдие за всеки"

Заради окастрените текстове на обединението, председателят на Съюза на съдиите в България Атанас Атанасов демонстративно напусна. А преди гласуването на предложенията за Главния, Велислав Величков от Инициатива "Правосъдие за всеки" обобщи:

"90% отпада. Беше безмислено да приемате ЗСВ на първо четене. Очевидно е, че политическата сделка за правителство унищожава този текст. Нещата се връщат в изходния момент. Ще влезете в батак, от който няма излизане. Ще стане същото като с Гешев. Сарафов беше набутан 16 часа след свалянето на Гешев, при положение че беше заявил, че не иска."

С други думи: Сарафов сега може и да бъде спрян, но друг - подобен нему, ще го наследи и нищо в начина на избора няма да се промени. Или "още от същото".

ИТН и МЕЧ против двойните мнозинства

От "Има такъв народ" предложиха текста за двойните мнозинства за председателите на ВАС и ВКС да отпадне. А Христо Расташки (МЕЧ) обяви, че той ограничавал конституционните права на пленума на ВСС. 

Надежда Йорданова (ПП-ДБ) мотивира двойното мнозинство с дългогодишната препоръка към България на Венецианската комисия такова да бъде въведено. "То не изключва останалите членове на пленума. Идва да каже, че това мнозинство, което ще гласува председателите на ВАС и ВКС, трябва да е от съдии. Мнозинство в мнозинството се търси", допълни Йорданова.

А конституционалистът Атанас Славов (ПП-ДБ) припомни, че "в частта, посветена на ВСС в Конституцията, няма мнозинства за вземане на решения, никъде не се говори". "Това даде възможност на законодателя да фиксира през годините различни мнозинства", заяви Славов и припомни, че с едни от последните изменения в ЗСВ мнозинството за избор и отстраняване на главния прокурор падна от 17 на 13 гласа, докато това за върховните съдии остана 17. Тази промяна направи възможно отстраняването на Иван Гешев като обвинител номер едно и бе атакувана впоследствие пред Конституционния съд (КС), като КС не откри противоречие с основния закон.

"Наистина в Конституцията не се говори за мнозинства, но те се определят от целия пленум, а предложението е мнозинство, което се определя само от съдийската квота", възрази Расташки. Така или иначе този текст не мина.

Не мина и заложеното в проекта на "Възраждане" ограничение пленумът на ВСС да може да избира т.нар. трима големи в съдебната власт "само в рамките на мандата, за който е избран", което ясно е, се отнася до сегашния съвет, който работи с две години просрочие, в четвъртък трябва да гласува Борислав Сарафов за главен прокурор и откри процедура за председател на ВАС. Това предложение почти не беше подложено на дискусия, като становището на Министерство на правосъдието по него е ясно отдавна: няма такова нещо като ВСС с изтекъл мандат.

Министерство на правосъдието пък на практика обяви за противоконституционни всички текстове на ПП-ДБ, касаещи мнозинствата за Главния. Но не само - дори и тези, с които се въвеждаше ограничения за това кой може да бъде назначен за изпълняващ функциите председател на ВАС и ВКС, както и главен прокурор. Въпросните текстове директно отпаднаха и дори не бяха подложени на дискусия.

До двама заместници на Главния

Иначе, беше приет текст, с който се ограничава броят на заместниците на главния прокурор до двама, като те всъщност са трима, тъй като шефът на Националната следствена служба е такъв по право.

От ИТН предлагаха и нови правила за командироването на магистрати, един от големите проблеми за системата, в т.ч. че то се използва и като поощрение за послушни магистрати и съответно наказание за непослушни. Самите вносители обаче оттеглиха предложенията си, тъй като въпросът се урежда в проекта на промени в ЗСВ, изготвени от Министерство на правосъдието. Предстои този проект да влезе за разглеждане в парламента, тъй като срокът за общественото обсъждане изтече. Обещанието на служебната министърка Мария Павлова е, че командироването е уредено в проекта с ускоряване на конкурсните процедури за титуляри.

Предстои окончателното гласуване на одобрените днес от комисията поправки на ЗСВ в пленарна зала. То вероятно ще е още утре.